Hva skjer når du kommer hjem fra ferie og fortsatt er sliten? Når bare tanken på å gå på jobb i morgen gjør deg kvalm? Kanskje du kjenner at lunta er kortere og du irriterer deg over familien som ikke tenker selv eller lar deg være i fred? Dette kan være tegn på utbrenthet!
Enten du driver en liten bedrift fra hjemmekontor, eller du har lederansvar i et stort konsern, er presset om å prestere maksimalt døgnet rundt en konstant utfordring.
Visste du at studier viser at 25 % av nordmenn til enhver tid opplever det man kan kalle mild utbrenthet? Så det å være litt utbrent er faktisk veldig vanlig! Betyr det at vi kan avfeie det, eller bør vi ta symptomene på alvor?
Hva er utbrenthet?
Det er normalt og helt sunt å være sliten innimellom. Etter en lang og hard arbeidsdag, dumper du kanskje utmattet ned på sofaen og er takknemlig for at dagen er over. Og det er selvfølgelig enkelte arbeidsprosjekter som oppleves ekstra krevende eller ikke like givende. Det betyr ikke nødvendigvis at du er i ferd med å bli utbrent.
Hvis du derimot føler deg emosjonelt utslitt og overbelastet, energinivået er på minus, og du er konstant trøtt og lei deg selv etter at du har hvilt deg, så bør det absolutt ringe en varselsbjelle.
I følge NHI defineres utbrenthet ofte som «en langvarig arbeidsrelatert stressreaksjon, som vanligvis gir både psykiske og fysiske plager.» Dette er ofte resultatet av en prosess som har pågått over lang tid, kanskje i flere år. Hvis dette ikke stoppes i tide, kan det få alvorlige konsekvenser.
Hvorfor du bør ta utbrenthet på alvor
Du ønsker gjerne å gi ditt beste, til kunder, bedriften, kollegaer, venner og ikke minst familien der hjemme. Selv om du i utgangspunktet har mye å gi, kan mangel på balanse føre til at alle blir skadelidende likevel.
Utmattelse på personlig plan forplanter seg og sprer seg til andre områder. Mange opplever ofte at ting blir vanskeligere på hjemmefronten først. Du prøver gjerne å holde masken lengre i profesjonelle sammenheng, så når du er så inderlig sliten, går det ofte ut over de du har nærmest. Dette kan føre til at personlige relasjoner får skylden for et problem som egentlig stammer fra arbeidsplassen.
Du føler kanskje at du skylder arbeidsplassen å pushe på. Overtidsarbeid, tidlige morgener og sene kvelder, tilgjengelig på mobil og e-post døgnet rundt … Og så ender du i stedet opp med å skade bedriften du prøver å beskytte.
Utbrenthet fører nemlig med seg mangel på tilfredshet, redusert evne til å ta gode avgjørelser, du blir mentalt fraværende, bryr deg mindre og mindre om kvaliteten av arbeidet ditt og kollegaene dine. Til slutt ønsker du kanskje bare å gi opp alt sammen og slutte i jobben.
Dette er ekstreme konsekvenser av utbrenthet som har fått lov til å utvikle seg over tid.
Det er interessant å merke seg at utbrenthet ikke regnes som en sykdom, men som et yrkesfenomen. Verdens helseorganisasjon kaller dette «et resultat av kronisk stress på arbeidsplassen som ikke har blitt håndtert på en vellykket måte.» Så hvis dette er et problem skapt på arbeidsplassen, betyr det at det er grep vi kan ta for å unngå utbrenthet.
Først må vi lære oss å kjenne igjen tegnene på utbrenthet, og deretter må vi ta steg for å stoppe dette før vi faktisk møter veggen.
Tegn på at du er utbrent
Ofte kan du oppdage små tegn på utbrenthet tidlig. De kan omfatte:
Du bjeffer til familie eller kollegaer
Du er trett, men sliter med å få sove
Selv etter en god natts søvn eller ferie, føler du deg trett og sliten
Det er vanskelig å fokusere
Magen slår seg litt vrang og du får fordøyelsesproblemer
Du tar deg fortere nær av kommentarer og tilbakemeldinger
Lunta blir kortere både hjemme, på jobb og i trafikken
Du har en gnagende følelse av frykt eller er redd for å glemme ting eller at noe skal gå galt
Alle disse tegnene kan være forbigående "arbeidsstress". Men hvis du merker at du opplever dem oftere enn vanlig, kan det være en klar indikasjon på at du er på vei mot utbrenthet. Hvis du ikke roer ned, kan dette utvikle seg videre:
Du opplever ofte hodepine, anspente muskler, trykk over brystet, hjertebank, kvalme eller svimmelhet
Du sover mer eller mindre enn før
Du orker ikke tanken på mat, eller kanskje du spiser altfor mye
Problemer med mage/tarm blir verre
Du blir lett syk, og det tar lengre tid å komme seg over små infeksjoner
Du føler mangel på entusiasme på jobb
Du er trett og sliten før jobb, på jobb og når arbeidsdagen er over
Du mister arbeidsgleden
Du blir negativ eller frustrert over arbeidet ditt, arbeidsplassen og kollegaer
Du er fysisk sliten hele tiden og orker ikke gjøre mye på fritiden
Når vi beskriver utbrenthet, er det ofte et sammensatt begrep for:
Følelsesmessig utmattelse
Følelsesmessig distansering
Redusert personlig yteevne
Unngå utbrenthet
For å kunne takle stresset som fører til utbrenthet kreves en dedikert innsats. Her er fire tips for å komme i gang:
1. Ha faste arbeidstimer og sett grenser Det er fristende å jobbe ekstra lange dager. Ofte er det for mye å gjøre og dagen blir bare ikke lang nok. Det er likevel viktigere å sette grenser som gir balanse mellom arbeid og privatliv. Du føler kanskje ikke at du trenger rekreasjon nå, men kroppen din og familien din vil takke deg på sikt! Så vær streng med deg selv på hvor mye tid og fokus arbeidsplassen skal få fra deg. (Ja, det betyr at du slutter å lese og besvare e-post utenom arbeidstiden! Og du bør sannsynligvis ta deg en liten luftetur nå med en gang …)
2. Vær organisert
Planlegg måneden din, uken din og dagen din. Lag oppgavelister som hjelper deg til å prioritere. Rydd vekk rotet fra kalenderen og skrivebordet ditt, så du kan fokusere på det som er viktig og minimere distraksjoner. Denne artikkelen hjelper deg å rydde opp i innboksen og holde full kontroll over oppgavene der!
3. Bygg opp et godt støttenettverk rundt deg
Snakk med ledelsen, kollegaer, familie eller venner om hvordan du kan håndtere stress på en bedre måte. Selvbevissthet gir deg større kontroll, og støtte fra de rundt deg er ofte en undervurdert skatt. Mange opplever at trening og mindfulness bidrar til bedre humør og mer overskudd.
Dersom du allerede er på full fart mot veggen, kan det være nødvendig å søke legehjelp, ta ut sykemelding eller skifte jobb.
4. Øv deg på å delegere
Vær ydmyk og innse at du ikke kan gjøre alt selv. Optimaliser hvordan du bruker den verdifulle tiden din og maksimer effekten av ferdighetene dine. Hvordan kan du gjøre dette? Ved å delegere bort tidkrevende oppgaver og (la oss være ærlige) ting du egentlig ikke trenger å gjøre selv. Denne artikkelen tar opp kunsten å delegere og gir flere tips til hvordan du kan komme i gang.
Ikke glem at du kan delegere oppgaver til en virtuell assistent! Hvis du lurer på hvordan, ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!
Comments