• Ingvild Borgestad Stander

Kan du kunsten å delegere?


Bilde av en forretningskvinne med armene i kors

«Skal du ha noe gjort riktig, må du gjøre det selv». Har det hendt at du har tenkt dette? I så fall er du ikke alene. Men denne tankegangen kan være skummel av flere grunner. Den kan nemlig gjøre deg til en dårligere leder og hemme veksten til både bedriften og dine medarbeidere.


Arbeidsmiljøet blir stadig mer krevende, og vi kan ofte føle oss overveldet av oppgaver og ansvar. Det forventes at ledere produserer resultater som det er umulig at de kan oppnå helt på egen hånd. Skulle du ønske du hadde mer tid til å utføre kjerneoppgaver? Vil du bidra til suksess for bedriften og bygge opp dine ansatte? Lær deg kunsten å delegere!


Så, hva innebærer egentlig delegering? Hvorfor er det så vanskelig å gjøre det? Hvilke fordeler innebærer delegering, og hvordan kan du komme i gang med det? La oss se nærmere på disse spørsmålene sammen.


Hva innebærer egentlig delegering?

Delegering innebærer at man overfører myndighet, ansvar eller oppgaver til noen andre. Når vi delegerer oppgaver, viser vi at vi stoler på andres evne til å fullføre dem.


Er du redd for at andre skal tro du er lat eller prøver å unndra seg ansvar hvis du delegerer oppgaver videre? Da kan det være godt å vite at delegering ofte er den beste måten å utøve lederskap på. Gjennom riktig delegering kan du bevise at du tar ansvar.


Hvorfor er det så vanskelig å delegere oppgaver videre?

Det kan være flere grunner til at du holder tilbake fra å delegere ansvar videre:

  • Du tenker at det vil ta for lang tid og være for omfattende å måtte sette en annen inn i oppgaven. Du konkluderer med at det vil være raskere å bare gjøre det selv.

  • Dette er en oppgave du faktisk liker å utføre, så du har ikke lyst til å gi den fra deg, selv om du egentlig ikke har tid til den.

  • Du stoler ikke på at oppgaven vil bli utført riktig, eller du er redd for å miste kontrollen.

  • Du vil ikke dytte mer jobb på de som allerede har mye å gjøre.


Det er helt normalt å føle dette. Vi er ikke født med evnen til å delegere, dette er noe vi må lære oss. Det er en kunst, og det krever øvelse.


Som leder ønsker du sikkert å ta gode avgjørelser slik at du kan bidra til bedriftens suksess. Da kan det være lurt å tenke over fordelene ved delegering. Det kan nemlig bli et verdifullt verktøy i lederskapet ditt.


Hvorfor er det lurt å delegere?

Skeptisk mann med briller

Når du mestrer denne ferdigheten, innebærer det rekke fordeler for alle involverte parter. La oss kort se på noen få av dem:


  • Når du reduserer arbeidsbelastningen din, reduserer du også risikoen for utbrenthet. En uthvilt leder er en triveligere leder.

  • Du får større frihet til å investere tid og energi i bedriftens kjerneoppgaver.

  • Den eller de som blir betrodd oppgaven, får større muligheter for faglig vekst.

  • Du viser at du har tillit til dine medarbeidere. Dette kan føre til at de ønsker å yte mer og bevise at de er tilliten verdig. Lagfølelsen vokser, og dere blir knyttet nærmere sammen.

  • Flere hoder tenker bedre enn ett, så sannsynligvis vil dere utrette mye mer sammen enn det du hadde regnet med!


Kom i gang med delegering

  1. Definer omfanget av oppgaven, og avklar hvilke resultater som forventes. Dette innebærer å spesifisere hvilke beslutninger som kan tas uten innspill fra deg, eller å slå fast hva du vil sjekke før oppgaven ferdigstilles. Avtal også en realistisk tidsplan.

  2. Velg en kvalifisert person eller en gruppe til å utføre oppgaven.

  3. Sørg for at de har alle nødvendige ressurser tilgjengelige for å kunne fullføre oppgaven. Husk å informere andre om at denne medarbeideren eller gruppen jobber med oppgaven på dine vegne.

  4. Når du har delegert en oppgave videre, er det viktig at du viser støtte uten å henge over skuldrene deres til oppgaven er fullført.

  5. Gi konstruktiv tilbakemelding på resultatet. Hva var bra? Hva kunne vært gjort bedre? Vær likevel ikke overkritisk hvis oppgaven ikke ble utført akkurat slik du ville ha gjort det selv. Det kan være flere forskjellige, gode måter å komme i mål på.


To kvinner jobber sammen og smiler

Tips: Hvis dette virker vanskelig, start med å delegere mindre, lavrisiko-oppgaver først.


Husk på dette: Når du mestrer kunsten å delegere, bidrar du til virksomhetens og dine medarbeideres suksess. Du forbedrer effektiviteten og bygger opp arbeidsmoralen innad i bedriften. Din unike erfaring og kompetanse har plassert deg i rollen du har i dag. Når du delegerer oppgaver til andre, får du mer tid og krefter til å fokusere på det du kan best. Delegering kan virkelig bidra til suksess for alle parter!


Har dere oppgaver innad i bedriften som dere kunne tenke dere å delegere videre til oss? Ta gjerne en titt på hvilke oppgaver vi kan hjelpe dere med her!

35 views0 comments
virtuell_assistent_norge_virtual_assistant_norway_executive_assistant