Litt konkurranse i bransjen er bare sunt. Det tvinger oss alle til å fortsette å forbedre oss, og kundene får et bredere tilbud. Det er ikke til å unngå at man til tider tilbyr lignende produkter og tjenester som andre på markedet. Men hva skjer når konkurransen begynner å kopiere deg i alt du gjør?
På engelsk kalles de som stjeler andres ideer for copycats, men på norsk synes jeg hermekråker er likeså bra. De har tross alt mye til felles med irriterende, støyende fjærkre i nabolaget, som kan være vanskelig å bli kvitt.
Har du tenkt over hvordan du vil reagere hvis de prøver seg på merkevaren din?
Hermekråker lurer i grøftekanten
Etterligning blir omtalt som den mest oppriktige form for smiger. Men selv om det nok kan stemme på enkelte områder i livet, kan det virke demotiverende når det skjer i næringslivet. Det er frustrerende når noen prøver å stjele en idé som man har brukt måneder eller år på å bygge opp.
Hermekråker sitter i grøftekanten og venter på at andre skal finne suksess. Så snart de lukter at du sitter på noe godt, hopper de raskt bort og prøver å grabbe til seg en del av kaken. Selv om de sjelden lykkes i det lange løp, kan de ende opp med å spise opp noe av fortjenesten din før du rekker å reagere.
Fem måter du kan beskytte merkevaren din på
Det er fascinerende at det er folk der ute som vil kopiere andres ideer og ta æren for det. Men der hvor det er penger, finner man dessverre ofte uærlighet og grådighet. Selv om du ikke kan jage bort alle hermekråker, kan du likevel forsøke å beskytte merkevaren din:
1. Registrer rettigheter
Det er viktig å tenke over hvordan du skal ta vare på de verdiene du skaper for å tjene penger på dette i fremtiden. Du kan registrere rettigheter ved å sikre patenter, varemerker og designbeskyttelse. Jo mer juridisk beskyttelse du kan få for bedriften og/eller produktene dine, jo bedre er det. Det koster penger å ta patent på noe, og det er ikke alltid at det er mulig eller at det lønner seg. Det kan være lurt å besøke Patentstyret sine nettsider for å lære mer og se hva som er best for din bedrift.
2. Innfør IPR-strategi for å beskytte ideen din
IPR er en samlebetegnelse for blant annet patent, varemerke og design. I en oppstartsfase har du gjerne begrensede midler og liten erfaring med IPR. Enten du velger å ta patent eller ikke, bør du likevel prioritere IPR-aktiviteter:
Vær bevisst på hvem du snakker om ideer og planer til.
Skriv konfidensialitetsavtaler med egne ansatte, konsulenter og underleverandører til virksomheten
Sørg for å beskytte informasjon ved å forhindre datainnbrudd eller tap av data.
Hent inn kompetanse utenfra. I Norge har vi både private og offentlige aktører som står klare til å hjelpe deg.
3. Stå opp mot krekene Ikke la hermekråker få fritt spillerom mens du sitter stille og ser på. Konfronter dem direkte. Ikke undervurder virkningen av en telefonsamtale. Be om å få snakke med de ansvarlige, og fortell dem i klare ord at du ikke setter pris på at de kopierer produktet ditt, at det de gjør er uetisk og forkastelig, og at du vil gjøre alt som står i din makt for å stoppe dem. Dette kan faktisk være nok til at enkelte toner ned engasjementet eller skremmes helt bort.
4. Vær bedre enn dem
Idéen din kan kanskje kopieres. Produktet ditt er kanskje ikke enestående i sitt slag. Men de kan ikke kopiere deg som person. Du har en kompetanse og erfaring som er unik. Du vet hva kundene dine trenger. Du har en motivasjon som er sterkere enn deres, for du vil bevise at din idé kan lykkes. Sørg for å tilby overlegen service til kundene dine, slik du alltid har gjort, og de vil fortsette å være lojale mot deg.
5. Ikke la deg distrahere
Selv om du bør konfrontere og utfordre hermekråker, bør du ikke la dem stjele nattesøvnen din. Du har fortsatt en jobb å gjøre. Så selv om det er frustrerende, bør du vurdere hvor mye tid og krefter du vil bruke på å sloss med dem, og ikke glemme å fokusere på egen virksomhet og produkter. De har nemlig ingen kontroll over hverdagen din og fremtiden til din bedrift.
Det aller beste er selvfølgelig å forhindre at hermekråkene kommer for nært i utgangspunktet. Men skulle det likevel skje at noen prøver å stjele idéen din og kopiere deg, betyr det ikke at alt håp er ute. Du kan sloss tilbake, og du kan være bedre enn dem. Så ikke la hermekråkene stoppe deg i å realisere drømmene dine. Husk hva Benjamin Franklin sa: «Motivasjon er når drømmene dine tar på seg arbeidsklær».
Commentaires