• Sekretær.no

LinkedIn Sales Navigator – Et perfekt verktøy for research, forretningsutvikling og relasjonsbygging

Updated: Apr 12


I dag har jeg lyst til å skrive om et verktøy jeg bruker MYE! Nemlig LinkedIn Sales Navigator. 

De fleste er allerede på LinkedIn, og mange bruker det hyppig. Men hvis du jobber innen salg, forretningsutvikling, research eller andre roller der det er viktig å finne detaljspesifikk informasjon om personer, bedrifter eller organisasjoner, er dette helt klart verktøyet for deg. 

Før jeg fortsetter vil jeg bare understreke at jeg verken er ansatt eller sponset av LinkedIn. Dette innlegget skriver jeg kun fordi jeg tenker at Sales Navigator er til stor nytte for mange der ute.

Dette innlegget kommer til å dekke de funksjonene jeg anser som nyttigst. Det blir ikke en uttømmende brukerveiledning, men en innføring og gjennomgang av måten jeg bruker Sales Navigator. 

Hva er Sales Navigator?

Sales Navigator er et avansert salgsverktøy som hjelper salgsteam, organisasjoner og enkeltpersoner å bygge og pleie kundeforhold i deres nettverk. Det inneholder søke- og filterfunksjoner som gjør det veldig enkelt og effektivt å finne riktig type bedrift eller person.

Hvor finner jeg Sales Navigator? 

LinkedIn Sales Navigator finner du ved å gå til www.linkedin.com, og trykke på Sales Nav øverst til høyre. Ikonet ser ut som et lite kompass. 

Alternativt, er det mulig å gå direkte til Sales Navigator: https://www.linkedin.com/sales


Registrering og betaling

Før du kan ta Sales Navigator i bruk, må du registrere deg og legge inn betalingsinformasjon. Det koster litt (tro meg, det er verdt det), men LinkedIn gir deg heldigvis 30 dager gratis prøve. Du må allikevel legge inn kortinformasjonen, men kortet blir ikke belastet før evalueringsperioden er utløpt. 

Du kan avbestille når som helst, og allikevel bruke verktøyet gratis ut prøveperioden. Dersom du kun vil teste, og er bekymret for at du kommer til å glemme å si opp før abonnementet fornyes, er mitt råd til deg å avbestille med en gang du har registrert deg. Du vil fortsatt ha tilgang til Sales Navigator i en måned, og slipper å tenke på at det skal koste deg noe. 

Startsiden

Når profilen din er opprettet, sendes du videre til startsiden:


Denne vil etter hvert begynne å fungere som et dashbord og samleside for din aktivitet. Basert på hvilke søk du har gjort tidligere, vil du få oppdateringer om bedrifter og personer.

Slik søker du

Det finnes 3 måter å søke på:

1. “Search by keywords or Boolean” (Merk: Denne bruker jeg sjeldent)

Her går du rett i søkefeltet og kan søke etter bedrifter eller personer.


Du kan for eksempel søke på «Bedriftsnavn Norge», og få opp alle relevant kontakter som jobber for den bedriften i Norge. For å se personer som jobber for bedriften, velger du «Search for leads»:


2. En annen måte å søke på er å velge «Advanced search» og deretter «Search for leads»:


Da får du opp en søkefunksjon, som gjør det mulig å oppgi en rekke kriterier. Du kan bl.a. velge land, bransje, stillingstittel, antall ansatte i selskapet, og mye mer:


3. Dersom du heller ønsker å finne bedrifter, kan du velge «Advanced search» og deretter velge «Search for accounts». Her kan du igjen velge bransje og geografi, men i tillegg en rekke andre kriterier som for eksempel antall ansatte, omsetning, teknologiske innretninger bedriften bruker og mye mer:

Søkeresultatene kan du deretter lagre i egne lister, som oppdateres fortløpende hver gang det skjer en relevant endring i bedriften:


Hvor mye koster Sales Navigator?

Prisen varierer litt avhengig av bindingstid og antall brukere: Enkeltbruker: $79.99 per måned (ca. 730,- kr. med dagens kurs) $779.88 per år (ca. 7.123, - kr. med dagens kurs)

Sales Navigator Team (2-9 ansatte) $134.99 per måned (ca. 1.233,- kr. med dagens kurs) $1240 per år (ca. 11.327, - kr. med dagens kurs)

Som du ser, er det på ingen måte gratis, men jeg kan med hånden på hjerte si at jeg personlig har fått igjen for investering.

Og husk, LinkedIn tilbyr 30 dagers gratis evaluering helt uforpliktende. 

Hvordan avbestiller jeg Sales Navigator?

LinkedIn er greie, og har heldigvis gjort det helt uproblematisk å si opp abonnementet: Gå til Sales Navigator og velg «Innstillinger» eller «Settings». Øverst på siden får du en rekke valg, bl.a. muligheten for å si opp abonnementet. Trykk «Cancel» og dermed er det gjort. Det eneste LinkedIn ber deg om å gjøre er å fortelle dem hvorfor du ønsker å avbestille. 

Alternativt, kan du google «Cancel Sales Navigator». Et av de øverste treffene sender deg videre til følgende side:








Her velger du bare «Cancel Sales Navigator».

Oppsummert

LinkedIn har blitt verdens største profesjonelle plattform, og kan potensielt være en gullgruve i ditt research- og salgsarbeid. Jeg oppfordrer alle som ønsker å spare tid på relasjonsbygging og salgsaktiviteter å teste det. 

Vi står selvfølgelig til disposisjon dersom du ønsker å vite mer om mulighetene denne plattformen tilbyr.

Lykke til med bedriftsutviklingen!


info@sekretaer.no

33 views0 comments

Recent Posts

See All
virtuell_assistent_norge_virtual_assistant_norway_executive_assistant